Ločevanje med »offline« in »online« je preživeto

Agencija ENKI v obliki, kot jo poznamo danes, deluje od leta 2007. Njen ustanovitelj in direktor Jaka Lenardič je že v svojih študentskih letih snoval prve spletne aplikacije in se ukvarjal z digitalnim svetom.

Ko se je Jaka Lenardič po študiju bolj zares posvetil poslu, se je povpraševanje po njegovih storitvah kmalu tako povečalo, da je moral začeti zaposlovati. Danes je v ekipi že deset sodelavcev, agencija ENKI pa je bila po izboru Netko, tekmovanja v organizaciji Gospodarske zbornice Slovenije, že petkrat imenovana za najboljšo spletno agencijo leta.

Od kod pa ime ENKI? Kot nam je pojasnil direktor, je bil Enki glavni bog v sumersko-akadski mitologiji, bog modrosti, kreativnosti, obrtništva in vode. »Mislim, da nas to zelo dobro opisuje. Ustvarjamo v panogi, ki temelji na kreativnosti, v okolju podjetništva, lahko bi rekli tudi obrtništva, pri veliko naših uspešnih projektih pa se ukvarjamo z vodo. Recimo pa, da smo tudi vsaj po barvi modri,« se je še pošalil.

Vizija

Sledijo začrtani viziji, a dopuščajo odklone, ko se pojavijo nove priložnosti. Razvoj agencije je organski, krojijo ga trendi, priložnosti in potrebe tako uporabnikov kot tudi naročnikov, o katerih govorijo izključno kot o partnerjih.

Jaka Lenardič je agencijo ENKI ustanovil leta 2007.

»Naše prvotno poslanstvo je bilo, da gradimo digitalno identiteto blagovnih znamk in jih povezujemo s ciljnimi skupinami, posredno pa dvigujemo raven spletnega komuniciranja v državi. Danes se nam ločevanje na ‘online’ in ‘offline’ zdi preživeto. Bistvo je odgovoriti na potrebo in nadgraditi pričakovanja uporabnika, ne glede na medij. Nenehna želja po izboljšanju pa nas stalno žene k temu, da vsako stvar poskušamo zapeljati korak čez mejo. Gre za filozofijo, da poskušaš vsak korak izvesti vsaj za odstotek bolje od drugih. Strateško si seveda postavljamo kratkoročne in dolgoročne cilje, medtem ko se nam pretirano ukvarjanje z vizijo, ki pomeni pogled deset let v prihodnost, v časih številnih disrupcij, ne zdi na mestu,« poudarja Lenardič.

Prelomnice

Agencija je imela na svoji poti kar nekaj prelomnih projektov. Multimedijsko izobraževanje na prelomu stoletja s priročniki za maturo, zasnova prvega navideznega sveta z Virtualno Ljubljano, prva spletna lekarna, izobraževalne in otrokom prilagojene spletne strani s simulacijami in drugi. Vsi so gnali k razvoju naprednih rešitev, ki jih uporabljajo pri projektih, ki so bolj poslovne narave.

V zadnjem času se v agenciji veliko posvečajo projektom in delu, ki se v Sloveniji šele razvija, predvsem v smeri pristopov k marketingu rasti (angl. growth hacking) in nastavkom platform, ki s prvimi koraki stopajo v smer umetne inteligence.

Drugačnost

K drugačnosti stremi pravzaprav vsaka agencija, vsako podjetje in tudi ENKI pri tem ni nič drugačen. Na vprašanje, kako poskušajo doseči svojo drugačnost, Lenardič odgovarja: »Ko nekaj delamo, vedno poskusimo stopiti preko meje, ki je bila znana včeraj. Nujno se nam zdi, da v določenem odstotku projekta vedno nekoliko tvegaš in stopiš na neraziskano področje. Kar nekaj let smo imeli tudi treninge lateralnega razmišljanja z Nastjo Mulej, ki nas je naučila obstoječe stanje obrniti na glavo in pogledati na situacijo z drugačne perspektive.«

Kreativna direktorica Petra Glinšek pravi, da so v ekipi agencije ENKI ljudje z močno voljo in prepričanji.

Predvsem pa se vedno vprašajo, kaj je najboljše za uporabnika, nato za blagovno znamko in ekipo. To zahteva temeljite analize, pogosto celo nadgradnjo ali spremembo poslovnega modela. Velikokrat se zgodi, da dobijo povpraševanje po spletni strani, rezultat pa je platforma z izdelanim poslovnim modelom, ki ji sledi akcija. »Ko nas kdaj primerjajo po ocenjenih stroških, ugotavljamo, da v primerjavi z drugimi namenimo tudi do petkrat več časa razvoju projekta. Zato nas praviloma izberejo partnerji, ki jih zanima strateški pristop in nas ocenjujejo po dodani vrednosti, ne pa po osnovnem strošku. Običajno so to takšni, ki ne pridejo zgolj po akcijo, temveč si želijo povečati zadovoljstvo svojih strank,« pojasnjuje Lenardič.

Med drugimi agencijami ne iščejo vzornikov, spremljajo pa, kaj se dogaja na svetovnih trgih, predvsem pa jih zanimajo trendi, ki izboljšujejo uporabniško izkušnjo.

Partnerji

V agenciji ENKI prisegajo na tesno in dolgoročno sodelovanje s partnerji. »Ključno se nam zdi, da se ujamemo v vrednotah in zgradimo močno zaupanje; pogosto celo prerastemo zgolj poslovne odnose,« pravi Jaka. Ker želijo izbirati partnerje in projekte, ki jim omogočajo dovolj velike izzive in s tem povezan razvoj, ohranjajo družinsko zasnovo in tudi v prihodnje ne načrtujejo večje širitve ekipe.

Uživajo zaupanje uglednih podjetij, kot so Loterija Slovenije, T-2, Triglav Skladi, Vzajemna, Lekarne Ljubljana, Johnson & Johnson, JUB, Porsche in številnih drugih. Veliko tudi mednarodno nagrajenih projektov pa so ustvarili v sodelovanju z javnimi družbami.

Dosežki

Poleg zvestih partnerjev so potrditev dobrega dela tudi nagrade, ki jih na njihovih policah ne manjka. Lenardič pri tem poudarja, da so bolj kot nagrade pomembni rezultati, ki so jih projekti prinesli uporabnikom in lastnikom. Posebno zadovoljstvo prinesejo nepričakovani dogodki, ko njihovo delo predstavijo na mednarodni ravni. To se je nazadnje zgodilo na snemanju popotniške oddaje Travel Man o Ljubljani, ko sta voditelja Richard Ayoade in Eddie Izzard za navigacijo po prestolnici uporabila kar aplikacijo Tap Water Ljubljana. Ta je pod okriljem ekipe ENKI že pred leti nastala za JP Vodovod-Kanalizacija in uporabnike vodi med številnimi pitniki.

Ker prve ne pozabiš nikoli, smo Lenardiča povprašali, ali se še spomni prve nagrade, ki so jo prejeli. »Seveda, to je bila akcija za izobraževanje mladih na temo varovanja vodnih virov, Cevko.si. Projekt je pozneje prejel še vrsto priznanj in bil celo umeščen na seznam najboljših spletnih strani sveta na platformi Awwwards.«

Nagrad so kot vsaka agencija seveda veseli. A projektov ne delajo z mislijo nanje. »Cilj je razvijati projekte, ki prinesejo večjo vrednost za uporabnike, posledično pa koristijo blagovnim znamkam in so sočasno razvojni izziv ekipi. Kadar delo izpopolniš in je med ciljnimi skupinami dobro sprejeto, navadno sledi tudi nagrada,« pojasnjuje.

Razlikujejo med slovenskimi in mednarodnimi nagradami, ki, vsaj v pogledu spletnih platform, ocenjujejo širši spekter. Če je v Sloveniji temelj kreativnost, v tujini ocenijo tudi uporabniško izkušnjo, vsebino in programsko kodo. Se jim pa nemalokrat zgodi, da mednarodno nagrajeni projekt v Sloveniji ni umeščen niti med finaliste, kar kaže na razkorak med globalnim in lokalnim okoljem. »Mednarodni natečaji nam dajejo realno sliko o tem, kje kotira znanje ekipe ENKI. Dosegati ocene, ki se kosajo z najboljšimi svetovnimi projekti največjih blagovnih znamk, potrjuje, da se kot posamezniki in ekipa dobro razvijamo. Veseli nas, da je vsak projekt, ki ga prijavimo na mednarodne natečaje, vsaj nominiran, veliko pa jih je tudi nagrajenih. Predvsem pa svet kaže na neskončne možnosti razvoja, kar nas žene še dlje,« pravi Lenardič.

Ekipa

Nagrad in dobrih projektov pa seveda ni brez dobre ekipe, zato smo ga povprašali tudi, kako izbira in tudi obdrži najboljše ljudi na trgu. »V osnovi moramo sodelavce izbrati in sprejeti v širši ekipi, pozneje pa vsi težiti k dobremu ekipnemu duhu. Moja vloga pri tem je omejena. Sem si pa kot ustanovitelj vedno želel ustvariti okolje, ki posamezniku nudi možnost razvoja, vliva občutek spoštovanja in daje zadovoljstvo. Veseli me tudi, da smo se, tudi v tem norem času, uspeli organizirati tako, da imamo s sodelavci popoldneve in vikende rezervirane za družinske radosti.«

Veliko delajo z mladimi in sodelujejo z nekaj šolami, kjer dobijo ljudi, ki so se pripravljeni učiti in rasti skupaj z agencijo. »Ko gledam nazaj, sem vesel, ko pomislim, koliko oseb je, tudi preko ENKI, napredovalo in doseglo konkretne rezultate ter danes kotirajo med vodilnimi kadri, nekateri celo v mednarodnih korporacijah.«

Da v podjetju uspevajo ohranjati pozitivno vzdušje in dobre odnose, je potrdila tudi kreativna direktorica Petra Glinšek, ki se nam je pridružila proti koncu pogovora. »Razlog, da sem tu, je prav v tem, da smo v ekipi ljudje z močno voljo in prepričanji. Zaradi tega smo izjemno povezani, se spoštujemo, med nami pa vlada iskrenost, tudi na osebni ravni. Zelo redko se zadovoljimo s tem, kar naredimo. Do sebe smo izjemno zahtevni in za razvoj ter izobraževanje skrbimo tudi zunaj delovnega časa. Pomembno je, da delamo in sodelujemo kot ekipa,« pravi Glinškova.

»Hišni« projekti

Agenciji niti lastni projekti niso tuji. Da ne bi postali agencija, ki se pretirano osredotoča na kreativnost, pozablja pa na poslovni vidik, med drugim upravljajo projekt Zaobljuba.si. »Letno se v Sloveniji sklene okrog sedem tisoč porok, s proračunom v višini približno deset tisoč evrov na poroko. Tako smo odkrili poslovni potencial, hkrati pa tudi, da je v Sloveniji ponudbe veliko, pri čemer se nam je zdelo, da z vidika razumevanja potreb ženske, ki načrtuje poroko, ostaja še veliko prostora. S pomočjo analiz smo našli pravi odgovor na te potrebe in v dveh letih vzpostavili vodilno blagovno znamko za vse tiste, ki načrtujejo poroko višjega cenovnega razreda. Pri organizaciji poroke pomagamo številnim parom, sodelujočim partnerjem pa letno samo preko platforme Zaobljuba.si posredujemo preko 18.000 relevantnih povpraševanj. Projekt je bil nominiran za najboljšo podjetniško idejo in je prejel skoraj vse nagrade z vidika kreativnosti.«

Da digitalna osnova pogosto preraste okvirje spleta, se kaže tudi pri tem projektu, saj so ga nadgradili z revijo Zaobljuba, ki bodočim mladoporočencem enkrat letno v tiskani različici pomaga pri organizaciji poroke. Dodali so tudi dogodke; eden zadnjih je Bridal Fever, razprodani gala večerni dogodek v Festivalni dvorani, ki bodoče neveste popelje v svet dovršene poroke in drugih aktivnostih, ki pomagajo pri organizaciji tega pomembnega dne.

Ob koncu pogovora je Lenardič dodal še, da je glavno vodilo za delo strast, ki je prisotna tako ob ustvarjanju lastnih kot tudi projektov za partnerje. »Če k neki stvari pristopiš s srcem in dušo, pravimi znanji in pogumom, pri tem upoštevaš podatke in intuicijo, uspeh ni daleč.«

Osebna izkaznica agencije

Leto začetka delovanja agencije: 2007 

Število sodelavcev: 10

Promet v letu 2017:  795.127 EUR

Število prejetih nagrad: preko 50 slovenskih in 40 mednarodnih

Članek je bil objavljen v oktobrski, 449. številki Marketing magazinaNa spletu objavimo le 20 odstotkov člankov iz revije. Na MM se lahko naročite na i[email protected]

  potovanje rezervacija  

Dodaj odgovor

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.