Otrok nikar ne pustite samih pred risanko z Youtuba

?quality=100&strip=all” class=”ff-og-image-inserted”/>

Youtube varuška

Se še spomnite risank, ki so jih vrteli v osemdesetih in devetdesetih? Cele generacije so rasle ob animiranih likih Pink Panterja, mačka Toma, miška Jerryja, ob Modrem dirkaču, pa ob Road Runnerju in vedno lačnem kojotu. Drug drugega so tolkli po piskrih, se prerešetali z revolverji, si nastavljali eksplozive in tako ali drugače skušali ugonobiti drug drugega.

Potem je nastopilo obdobje razsvetljenja, ko smo obsodili vse to nasilje v risankah in prednost so dobili Lolek in Bolek, palček Smuk, Pipi in Melkijad, Pujsa Pepa, Nodi in preostala druščina, ki jo še danes vidimo v terminih, namenjenih najmlajšim.

A kaj, ko teh risank praktično nihče več ne gleda. Otroci, tudi dojenčki, da ne bo pomote, imajo v rokah telefone in tablice. In tako Nodija v večji meri gledajo osamljeni starostniki.

Tudi če že je doma televizor, je ta po vsej verjetnosti priklopljen na internet. In kje na tem svetu se na internetu dobi največ videovsebin? Seveda, na Youtubu.

Kaj je v resnici Youtube

Prvi video je bil na to spletišče naložen konec aprila 2005. Od takrat Youtube nenehno raste, danes nanj uporabniki vsako minuto naložijo za 300 ur videovsebin. Potrošniki si vsak dan zavrtijo pet milijard videov. Potrošniki zato, ker smo tisti, ki gledamo vsebine na Youtubu, dejansko potrošniki, ki jih oglaševalci bombardirajo z oglasi, ki se vrtijo pred videi, med predvajanjem in na koncu, pa tudi predlagane vsebine so deloma odvisne od tega, koliko je nekdo plačal, da ga algoritmi promovirajo.

Na teh videodvereh obstaja pa še tretja skupina ljudi: tista, ki objavlja vsebine samo zato, da lahko svojim videom prilepi oglase. Prikazovanje oglasov je zelo dobičkonosno početje in zato je jasno, da se najdejo tudi taki, ki skušajo sistem, ki ga je postavil Google, pripeljati do skrajnosti z namenom, da na njihov račun pade čim več novcev.

Algoritmi, ki so ušli z vajeti

Gre za matematične postopke, ki na podlagi veliko parametrov izračunavajo, katere videovsebine nas zanimajo in kaj nam bo spletišče predlagalo v ogled. Do sem je v teoriji vse OK. Praksa pa pokaže, da funkcija samodejnega predvajanja, ki jo nekateri starši vklopijo, “da bo mir”, po kakšni uri takega avtomatičnega predvajanja povsem zaide (morda namenoma?) in tako se prikazujejo najbolj abotni izdelki, ki so sami sebi namen.

Poneumljanje najmlajših

Ko primerjamo risanko, kjer kojot s privzdignjenim velikanskim kladivom lovi ptiča, z najbolj popularnimi videi, ki jih konzumirajo najmlajši, se lahko zgrozimo. Ste vedeli, da obstaja nepregledna množica videov, v katerih nekdo ure in ure odvija kinder jajčka in prikazuje, kaj se v njih skriva? Ne verjamete? Vpišite v Youtube iskalnik “surprise egg unwrapping” in se čudite.

To so videi, ki imajo tudi desetine milijonov ogledov. Je čudno, če po nekaj urah otroci bolj spominjajo na zombije kot na zdravega malčka? Ti videi dobesedno zasvojijo otroke.

Prej omenjeni podivjani algoritmi naše otroke nekontrolirano vozijo po vsej greznici, ki se skriva v globinah te “tovarne denarja”: nasilje, neprikrito namigovanje na spolnost, direktni marketing in še in še.

Ni vsaka risanka namenjena otrokom

Žanr animiranega filma resda mnogokrat povezujemo z razvedrilom za najmlajše, a je zelo priljubljen tudi v svetu odraslih. Na naših TV-postajah smo v preteklosti lahko gledali Simpsone, pa South Park in druge, ki so tako po vsebini kot tudi po sami grafičnosti namenjene odraslim. Zato za konec povabilo, da si na Youtubu poiščete risano serijo Happy Tree Friends. Vzemite si nekaj minut in poglejte eno epizodo (brez otrok!). Ste prepričani, da boste otroka še kdaj pustili samega na Youtubu?

Prispevek je bil najprej objavljen v Naši družini, prilogi tednika Družina.

  potovanje rezervacija  

Dodaj odgovor

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.