Čarovnik Amédé Gordini bi letos praznoval 120. rojstni dan

Amédé Gordini ob svojem najbolj slovitem izdelku. Foto: MMC RTV SLO/Renault

Amédé Gordini, ki je bil več generacij skorajda sinonim francoskih uspehov v avtomobilskem športu, v katerem so izstopale so predvsem njegove različice renaulta 8 v značilni modri barvi z belimi črtami ter štirimi žarometi, je bil italijanskega rodu. 23. junija 1899 se je namreč rodil v mestecu Bazzano pri Bologni.

Za avtomobile in avtomobilski šport se je navdušil že pri osmih letih, ko si je ogledal neko dirko, pri enajstih letih pa je začel delati v lokalni servisni delavnici. Pozneje se je zaposlil v Fiatovem zastopstvu v Bologni, kjer je pod vodstvom mojstra za uplinjače Eduarda Webra spoznaval osnove mehanike. Pri štirinajstih letih se je zaposlil pri Alfieriju Maseratiju v avtomobilski tovarni Isotta-Fraschini in se vanjo vrnil tudi po vojaškem udejstvovanju v prvi svetovni vojni. Pri Isotti-Fraschini je izdelal tudi svoj prvi avtomobil. Potem je odšel “frizirat” motorje za Hispano-Suiza in se v zgodnjih dvajsetih letih preselil v Pariz.

Sodelovanje med renaultom in gordinijem se je začelo s športno različico renaulta dauphine. Foto: MMC RTV SLO/Renault

Samostojna dejavnost

Leta 1925 je v zahodnem pariškem predmestju Suresnes odprl lastno delavnico, kjer je izpopolnjeval fiate, ko pa je začel lastnik Fiatove pariške delavnice Henri-Theodore Pigozzi leta 1934 kopije fiatov izdelovati pod imenom simca, je “navijal” Simcine motorje. Še istega leta je avtomobil z njegovim motorjem zmagal na prvi avtomobilski dirki, potem pa je sledila vrsta športnih uspehov, med drugim tudi zmagi v Le Mansu 1938 in 1939.

Po vojni se ni več omejeval le na motorje. Septembra 1945 je avtomobil z njegovim motorjem zmagal na prvi povojni avtomobilski dirki, potem pa se je preselil v novo delavnico na Boulevard Victor v Parizu, kjer je začel izdelovati tudi lastne dirkalnike. Moštvo Simca-Gordini je postalo resen tekmec na avtomobilskih dirkah in v letih 1952-56 sodelovalo celo v formuli 1 in na dirki v Reimsu 1952 je voznik Jean Behra osvojil eno najbolj znamenitih zmag. Tedaj pa so se nad Čarovnikovo dejavnost začeli zgrinjati oblaki. Simca je vse več sredstev potrebovala za program majhnih avtomobilov, zato mu je leta 1956 popolnoma odtegnila podporo.

Renault 8 gordini je bil imeniten avtomobil za rally. Foto: MMC RTV SLO/Renault

Sodelovanje z Renaultom

Rešitev mu je ponudil Renault, oziroma njegov tedanji direktor Pierre Dreyfuss, ki mu je naročil, naj limuzino renault dauphine spremeni v spodoben avtomobil za rally. Po nekaj letih sodelovanja je konec leta 1968 Gordini zaprl delavnico na Boulevard Victor ter se preselil k Renaultu, ki je zanj v južnem pariškem predmestju Viry-Chatillon odprl športni oddelek Usine Amédé Gordini, iz katerega je leta 1975, skupaj z znamko Alpine, nastal Renault Sport.

Iz sodelovanja med Gordinijem in Renaultom so prišli mnogi znameniti športni in dirkalni avtomobili. Gordini je leta 1964 razvil legendarni renault 8 gordini, ki je že prvo leto osvojili prvo, tretje, četrto in peto mesto na rallyju Korzika, leta 1966 botroval nastanku priljubljenega pokala Gordini ter kar celo desetletje navduševal tudi zasebne ljubitelje športne vožnje. Pojavil se je celo v vrsti francoskih filmov, kjer so mu družbo delale znamenite filmske zvezde Romy Schneider, Alain Delon in Lino Ventura ter športnosti s tem dodal tudi kanček imenitnosti.

Uspešen je bil tudi renault 12 gordini. Foto: MMC RTV SLO/Renault

Renaultu 8 gordini je leta 1970 sledil športno prav tako uspešni renault 12 gordini, med drugimi bolj vidnimi modeli, ki so prišli iz njegove delavnice, je bil še renault 17 gordini, ki se je kot zmogljivi športni kupe uveljavil predvsem v ZDA, njegovo ime pa je v Veliki Britaniji nosil tudi renault 5 alpine.

Nekaj tednov pred osemdesetim rojstnim dnem, 25. maja 1979, je Amédé Gordini umrl, vendar njegovo ime nikoli ni odšlo v pozabo in pri ljubiteljih športnih avtomobilov še vedno obuja lepe spomine, s posebno serijo svojih modelov pa se ga je pred leti spomnil tudi Renault.


Delite objavo s prijatelji:
 
 

Nedavne objave: 
  • NAJVEČJI 90/00s ŽUR V TEM DELU EVROPE – V STOŽICAH

    Scooter live!, Jan Plestenjak, Miran Rudan, Colonia, Karma, 4Fun, Anja Rupel, Flirrt, Kingston, Mambo Kings, Dadi Daz in originalna ekipa DeeJay Time – 30. 10. 2019 V času, ko se svetovna pop, modna, oblikovalska in filmska industrija množično vračajo v 90. leta in ko so številni glasbeniki iz tistega časa […]

  • BMW ne bo razvil nove generacije modela i3

    BMW i3 je kljub svoji starosti – na trgu je namreč že šest let – še vedno eden izmed najbolj priljubljenih električnih avtomobilov v Evropi. Nenazadnje je še v aprilu zasedal tretje mesto na lestvici najbolje prodajanih tovrstnih avtomobilov v Evropi, k čemur je brez dvoma pripomogla tudi lanska […]

  • Ducati Monster 1200 S ‘Black on black’

    Poleg tega, da bo Ducati 1200 S ‘black on black’ obarvan v kombinacijo svetlečih in matiranih črnih odtenkov, bo tehnično ostal enak kot sicer standardni v rdečo obarvan Monster 1200 S. To pomeni, da bo najnovejša različica motorja Testastretta 11° še naprej razvijala 147 ‘konjev’ […]

  • V New Yorku bosta dovoljena le še dva okusa elektronskih cigaret

    “Kajenje elektronskih cigaret je nevarno. Pika,” je dejal Cuomo in dodal, da zaradi te razvade, znane tudi kot vejpanje, mladi že zelo zgodaj postanejo odvisni od nikotina. Še posebej je bil kritičen do okusov, kot sta sladkorna pena in žvečilni gumi, saj po njegovem učinkovito ciljata na mlade kadilce. […]

  • “Razočarana gospodinja” Felicity Huffman za 14 dni v zapor

    Gre za testiranje, imenovano SAT (Scholastic Aptitude Test), ki je pravzaprav sprejemni izpit za kolidže v ZDA. No, bivanje v zaporu za Felicity zagotovo ne bo tako, kot smo ga vajeni iz ameriških filmov, saj bo kazen prestajala v inštituciji, ki jo je Forbes razglasil za enega od desetih najčistejših zaporov v ZDA. […]

  • Vozili smo: Ford GT/Focus ST – Hvala, Enzo Ferrari

    Za popolno razumevanje njegovega bistva se je treba vrniti krepko nazaj v zgodovino, saj avto ni povezan zgolj s klasično avtomobilsko zgodovino, ampak tudi, ali pa celo predvsem, z dirkaško. Naredili so ga daljnega leta 1963, pri čemer so prvo različico izdelali v Angliji, vse naslednje pa nato v Ameriki. Z modelom GT40 (kot […]

  • Thich Nhat Hanh: Z budizmom skladni napotki, kako doseči pravo ljubezen

    Hanhov prijazen in nežen glas je varljiv, kajti prekriva ostrino misli. Hanh namreč govori brez izmikanja, ne hodi kot maček okrog vrele kaše in z bistrim razumom umirjeno opozarja na bremena novodobnega kapitalizma, ki uničuje socialne vezi ter ljudi vse bolj oddaljuje in tišči v stisko. Včasih se zdi, […]