Pred nakupom avtomobila: Nov ali rabljen ?

Avtomobil je za sodobnega evropskega človeka kljub vsem možnostim, ki jih ponuja življenje v tako razvitem delu sveta, še vedno ena izmed večjih življenjskih naložb. Drži, da pri menjavi avtomobila ne gre za edinstven življenjski dogodek, saj lahko pričakujemo, da bo imel povprečen voznik v vozniški karieri vsaj deset različnih avtomobilov. Seveda obstajajo tudi izjeme, a časi, ko avtomobil lastnika ne bo zamenjal več kot desetletje, so najverjetneje dokončno minili. Obstajajo tudi izjeme, ko ima oseba hkrati večje število vozil, zamenjuje pa jih bistveno pogosteje kot drugi.

Kdor kupuje novo, menjava manj, kdor kupuje rabljeno, menjava več

O tem, kakšni so argumenti ‘za’ in ‘proti’ v korist rabljenega oziroma novega avtomobila, bomo več napisali v nadaljevanju tega prispevka, za predigro pa nekaj matematike. Tokrat ne pretirano natančno v številkah, ampak predvsem kot povzetek slike dejanskega obnašanja lastnikov novih in rabljenih avtomobilov. Če izvzamemo trgovce z rabljenimi in novimi avtomobili, bo hiter prelet ponudbe vozil, ki jih prodajajo fizične osebe, dovolj jasno pokazal, da večina popolnoma novih avtomobilov pri hiši ostane v povprečju več kot pet let. Razlogi za to so povsem preprosti. Avtomobil namreč v prvih dveh letih izgubi približno tretjino vrednosti, po štirih letih pa je vrednost v primerjavi z novim skoraj prepolovljena. Interes lastnikov, da nov avtomobil pri hiši ostane dlje časa, je tako prav gotovo izkazan. Problemov z njim načeloma ni, pričakovano padanje vrednosti pa se ustali v mejah sprejemljivega. Pozneje, ko je kredit ali lizing poplačan, želja po novem avtomobilu spet postane dominantnejša od spominov na mesečni obrok oziroma zavedanje izgube vrednosti. Vonj po novem, garancijske ugodnosti in druge prednosti, ki jih v garažo pripeljete z novim avtomobilom, pa imajo seveda tudi svoj posebni čar.

Veliko lažje, predvsem pa veliko prej se od avtomobila poslovijo tisti, ki so ga kupili kot rabljenega. Po zaslugi zdrave logike je tudi ta pojav mogoče povsem preprosto razumeti. Izguba vrednosti po letu ali dveh sicer ni zanemarljiva, je pa nekajkrat manjša (tudi v odstotkih glede na odštet denar) kot pri povsem novem avtomobilu. Če govorimo o avtomobilu iz razreda priljubljenega Golfa, starega od 6 do 10 let, lahko računamo na to, da nas bo izguba vrednosti stala približno stotaka na mesec. Ob tem, da gre vseeno za dovolj sodoben, dovolj varen in dovolj zanesljiv avtomobil, je to križ, ki ga ni tako težko sprejeti. Še posebej to velja za tiste, ki jih vznemirja občutek, da vozijo drug, čeprav rabljen avtomobil. To velja tudi za tiste bolj radovedne narave ter tudi tiste, ki s tovrstnim nakupovanjem zdravijo svoje komplekse. Z nekaj spretnosti in sreče se lahko s tovrstnim kolobarjenjem, z relativno majhnim vložkom, skozi vse življenje vozite v solidnih in ne preveč zastarelih avtomobilih.

O prednostih in slabostih

Ne glede na vašo izbiro pa odločitev prinaša tako določene prednosti kot tudi nekatere pomanjkljivosti. Če spregovori samo matematika, se kot finančno ugodnejša rešitev zdi nakup rabljenega avtomobila. Če res ne spadate med tiste, ki bi iz vreče, polne sladkih prigrizkov, potegnili edino kislo kumaro, boste v svoj rabljeni avto gotovo vložili manj denarja, kot bi izgubili vrednost, če bi kupili nov avtomobil. Predpostavimo, da kupujete pet let star avtomobil, za katerega je prvi lastnik odštel dvajset tisočakov. Zanj boste sami odšteli polovico tega zneska, v naslednjih petih letih pa bo ta avto izgubil še približno polovico svoje vrednosti, izraženo v denarju, torej polovico manj, kot če bi kupili novega. Že v osnovi ste torej za avtomobil odšteli deset tisočakov manj, resnično pa dvomimo o tem, da boste v tem času toliko denarja porabili za popravila, na katera je pri rabljenem avtomobilu pač treba računati. Odštejte še stroške kasko zavarovanja, prištejte nekaj tveganja, spreglejte opazke sosedov ter se sprijaznite s tem, da sodelavec ali sodelavka vozi novejši model.Ker pa se vse vendarle ne vrti okrog denarja, dovolite, da vam na tehtnico položimo še nekaj dejstev, ki bi morda lahko prevesile vašo odločitev v korist novega oziroma rabljenega avtomobila.

Nov avtomobil in njegove prednosti:

  • Z vidika varnosti je mogoče upravičeno pričakovati, da bodo moderni varnostni sistemi v kritičnem trenutku bolje poskrbeli za varnost vaših potnikov in seveda vas.
  • Načeloma velja, da je nov avto do okolja prijaznejši, ne zaradi učinkovitosti motorja, ampak zaradi pričakovane manjše porabe goriva, ekološki zanesenjaki pa se bodo veselili tudi tega, da posledično v ozračje spuščajo manj škodljivih izpustov.
  • Vozne lastnosti, počutje in zmogljivosti so z vsako novo generacijo določenega modela korak naprej na poti k popolni dovršenosti. Najnovejši model je torej bolj trenden ter bolj združljiv s sodobnim načinom življenja, ki si ga težko predstavljamo brez pametnih telefonov in vseh drugih brezžičnih povezljivosti.
  • Z vidika stroškov vzdrževanja je izdatke, ki jih bo zahteval vaš avtomobil, mogoče precej natančno načrtovati vnaprej. Garancija sama po sebi sicer ne zagotavlja, da z vašim avtomobilom ne bo težav, bodo pa te odpravljene brezplačno.
  • Marsikatera znamka omogoča, da si kupec praktično sam kreira svoj avtomobil. Izbira barve karoserije, barve notranjosti, dodatne opreme, oblazinjenja in vsega drugega je tako le še stvar vaših želja in finančnih zmogljivosti.
  • Občutek, da se vozite v avtomobilu, ki so ga v tovarni sestavili po vaših željah in prvenstveno za vas, marsikomu odtehta izgubo vrednosti. Nobenih skritih napak, nobenih prikritih poškodb, nobenih dvomov o točnosti podatkov na števcu kilometrov ter občutek, da ne sedite na telesnih izločkih prejšnjih lastnikov, gotovo vpliva na prijetno počutje v kabini avtomobila.
  • Vzdrževanje. Cena in pričakovana servisna in tovarniška podpora ob napakah.
  • Financiranje, uvozniki namreč pogosto poskrbijo za zanesljivo in hitro možnost financiranja.

Nov avtomobil in njegove slabosti

  • Finančni vložek ob nakupu.
  • Pričakovana velika izguba vrednosti (ca. 50 %) v prvih petih letih.Glede na vrednost vozila skorajda nujna sklenitev polnega kaska (oziroma nujna v primeru sklenitve lizing pogodbe).
  • V primeru financiranja preplačilo vrednosti avtomobila. Ob tem velja omeniti tudi to, da je avtomobil takoj po tem, ko ga odpeljete iz salona, vreden do 15 odstotkov manj, kot ste zanj plačali. Če k temu prištejete še obresti in stroške financiranja, ste praktično ves čas, do poplačila zadnjega obroka, dolžni bistveno več, kot je vaš novi avto dejansko vreden.
  • Za uveljavljanje garancije je nujno servisiranje na praviloma dražjih pooblaščenih servisih.

Rabljen avtomobil in njegove prednosti:

  • Možnost cenejšega osnovnega servisiranja.
  • Cenejše zavarovanje, kombinacije delnega kaska.
  • Nižja nakupna vrednost.
  • Manjša izguba vrednosti.
  • Zaradi nižje cene tudi lažja prodaja oziroma menjava.
  • Ni nujno, da je tako, vendar je obremenjenost lastnikov z brezhibnim zunanjim stanjem (praske, udrtine …) praviloma manjša.
  • Starejša, preverjena in preizkušena tehnika ima z vidika predvidevanja okvar in popravil tudi določene prednosti.

Rabljen avtomobil in njegove slabosti:

  • Tehnična zastarelost, manjša učinkovitost motorja, večja poraba, večji izpusti škodljivih plinov.
  • Z vidika najnovejših varnostnih sistemov in dognanj v avtomobilski industriji bi novejši avtomobil v primeru nesreče za vas poskrbel bolje.
  • Možnost skritih okvar, možnost prikritih in nestrokovno popravljenih poškodb.
  • Pričakovane okvare številnih sklopov, ki se z leti in uporabo obrabijo in pokvarijo (podvozje, alternator, zaganjač, volanski mehanizem, zavorni sistem, elektronika, sistem polnjenja z gorivom in zrakom, čedalje bolj zapleteni in tehnično zahtevni izpušni sistemi, sklopke, vztrajniki …).
  • Pričakovane karoserijske pomanjkljivosti (rjavenje, bledenje barve, tesnjenje …).
  • Možnost prirejenih podatkov o prevoženih kilometrih in vzdrževanju vozila.
  • Problemi z dobavo rezervnih delov. Še zlasti to velja za dražje rezervne dele in popravila karoserije, ki lahko hitro presežejo vrednost vozila …
  • To je sicer odvisno od aktualne ponudbe na trgu rabljenih vozil, a vsaj za Slovenijo velja, da je ponudba nekaterih znamk in modelov, opreme in motorjev relativno skromna. Da človek naleti na avtomobil prave znamke, pravega letnika, pravega tipa, s panoramsko streho, z izbranimi platišči, s športnim podvozjem in koncertnim ozvočenjem je pri nas čudež. V tujini je izbira večja, a kar je dobro, je tam drago.

O pasteh in nasvetih pri nakupu rabljenega avtomobila

Torej, če spadate med tisto tretjino kupcev, ki razmišlja o tem, ali izbrati popolnoma novi oziroma rabljeni avtomobil, verjamemo, da vam bodo zgornji nasveti vsaj nekoliko razbistrili sliko o vaših željah in pričakovanjih pri nakupu avtomobila. Tisti, ki ste izbrali nov avtomobil, ste z obiskom pooblaščenega prodajalca avtomobilov katerekoli znamke načeloma poskrbeli, da si boste z nakupom zagotovili nekaj brezskrbnih let vožnje z novim avtomobilom.

Nasprotno pa boste tisti, ki boste vendarle izbrali rabljeni avtomobil, prave dileme in duha moreče odločitve šele dobro spoznali. Za vas smo le na kratko pripravili nabor nasvetov, ki bi vam morali pomagati pri nakupu vašega novega rabljenega avtomobila. Vsekakor velja biti pozoren na naslednje.

Izbira primernega avtomobila

Tu ne mislimo na karoserijsko različico, znamko ali letnik avtomobila. Gre za vprašanje segmenta, ki ga vaša življenjska situacija zmore. Če se vam zdijo 10 let stare velike limuzine, prestižni karavani ali športni terenci, ki so kot novi dosegali ceno, višjo od 50, morda 60 tisočakov, danes zanimiva izbira, imejte v mislih, da tak avto kljub danes nizki ceni zahteva veliko nege in pozornosti.

Vsaj dva tisočaka na mesec mora znašati vaš neto prihodek, da bo tak avtomobil vzdrževan in negovan, kot se spodobi, računi za ogrevanje plačani, da bodo otroci videli morje, vaš želodec pa bo godel od zadovoljstva, in ne krulil od lakote. Imejte v mislih, da na primer dve toni in pol težak Touareg, samo da registriran in zavarovan stoji pred hišo, zahteva slabega tisočaka in pol na leto.

Da ne potrebujete kaska? Ksenonski žaromet stane več kot 500 evrov, neoriginalen hladilnik klime 200 evrov, vzvratno ogledalo 350 evrov, rabljen prednji odbijač pa z barvanjem in vsem, kar pride zraven, vsaj še 300. Naftna žeja je sicer sprejemljiva, a bo, če boste z njim vsak mesec prevozili tri tisoč kilometrov, s servisom, obrabo gum in vsem, kar pride zraven, iz vašega žepa potegnil dodatnih 400 evrov. Nasprotno pa vas bo polnoletna Mazda 323F vsak dan stala le 1 evro in tisto, kar boste v njo natočili bencina.

Servisna zgodovina

Prikrivanje podatkov o dejanskem številu prevoženih kilometrov in prilagajanje servisne dokumentacije je ena od najpogostejših prevar, na katere bi morali biti kot kupec rabljenega avtomobila pozorni. Obstaja vrsta ukrepov, s katerimi serviserji in zavarovalnice poskušajo evidentirati število prevoženih kilometrov in ovekovečiti zgodovino servisiranja vsakega posameznega avtomobila. Prevaranti so seveda vedno korak pred njimi, kljub vsemu pa je na trgu veliko zelo solidnih rabljenih avtomobilov. Če je cena nizka, je nekaj narobe. Da je dvomov kar najmanj, izbirajte pri prodajalcih s tradicijo in ugledom.

Manjši ‘kozmetični’ popravki

Vsak model avtomobila na določen način kaže znake obrabe, naj bo to zunaj ali v kabini. Z manjšimi kozmetičnimi popravki pa je v kombinaciji s prilagojenim stanjem števca kilometrov mogoče iz utrujenega avtomobila narediti šampiona. Poliranje laka, drobni ličarski popravki, poliranje porumenelih luči, nov okvir tablice, novi brisalci, osveženi plastični deli, pobarvana platišča ali pokrovi platišč vsaj s stališča videza avtomobil vrnejo v vrhunsko formo, so pa tudi zelo opazni in jih ni težko spregledati. Temeljito čiščenje notranjosti, menjava izrabljene manšete prestavne ročice, gumic na pedalih, v sveže usnje preoblečen volanski obroč, drobno tapetniško popravilo, po potrebi še novi predpražniki in dišeča notranjost. Če je avtomobil skrbno pripravljen za prodajo in prodajalec tega ne skriva, ste na pol poti do srečne izbire.

Pranje motorja in podvozja

Ob dvigu pokrova motorja je bleščeč in čist motorni prostor eden od najprepričljivejših argumentov za nakup avtomobila. Razumljivo, saj je vse skupaj videti skoraj povsem nerabljeno. A s tovrstnimi pranji se pogosto skrivajo manjša puščanja olja, hladilne tekočine, sledi okvar in namigov, da bo treba opraviti kakšen večji servisni poseg. Pri opranem motorju torej ni odveč, če nekoliko bolj podrobno pogledate v vidno drobovje motorja.

Navidezno povečevanje interesa

Da bi kupci taborili pred prodajalno zaradi rabljenega Golfa četrte generacije, je malo verjetno. Razen seveda, če je bil prejšnji lastnik slavni roker ali papež. Če boste dobili občutek, da vam prodajalec namiguje, da je avto, ki si ga ogledujete, pravzaprav kot vroča žemlja, si vzemite ves potrebni čas, da avtomobil dobro pregledate. Igranje s čustvi kupcev je stara taktika prodajalcev. Nervozen kupec razmišlja manj in plača več.

Testna vožnja

Vsakdo, ki prodaja dober in pošten avtomobil, bo potencialnim kupcem omogočil testno vožnjo ali podroben pregled vozila. Izgovori, da v rezervoarju ni dovolj goriva, da avto še ni povsem pripravljen za prodajo, da je zaradi časovne stiske mogoča le kratka testna vožnja, da so nadomestne prenosljive preizkusne tablice trenutno v Kopru in podobno, so očiten znak, da se poskušajo prikriti pomanjkljivosti, ki jih zaradi višine stroškov ali kompleksnega popravila prodajalec ni pripravljen odpraviti. Prazni akumulatorji, prazne gume in prazni rezervoarji tudi sicer kažejo na odnos prodajalca do avtomobilov, ki jih prodaja.

Informacije o tipu vozila

Z nekaj iznajdljivosti in poznavanja mehanike in tehnike lahko praktično vsak s pomočjo spleta dobi dovolj znanja, da za določen tip avtomobila, tudi brez pomoči strokovnjaka, presodi, ali je avto vreden nakupa ali ne. V naši reviji in na naši spletni strani že nekaj časa objavljamo rubriko o rabljenih avtomobilih. Tam izveste osnovne informacije o marsikaterem avtomobilu in tudi o tem, na kaj velja biti še posebej pozoren. Seveda v tem početju nismo edini. Vzemite si nekaj časa in spoznajte svoj novi rabljeni avto bolj podrobno.

Spremljajte ponudbo

Ker se le redki v trenutku ali priložnostno odločijo za nakup avtomobila, vam priporočamo, da vsaj kakšen mesec ali dva pred nakupom spremljate ponudbo avtomobilov, ki se vam zdijo zanimivi. Če se avto prodaja dlje časa, lahko sklepate, da je predrag ali pa je z njim kaj narobe. Če se isti avto pojavlja v več oglasih ali pa hitro menja lastnike, je to prav tako lahko znak za posebno previdnost.

Ali obstaja univerzalen nasvet?

Odgovor je kratek. Ne! Če bi o tej temi razpravljali pred 20 leti, bi bila odločitev verjetno lažja. Slovenci smo bili po osamosvojitvi dobesedno zasuti z avtomobili, možnosti, ki so nam jih ponudile odprte meje, pa so nas iz navdušencev spremenile v obsedence. In to, da je Janez preprosto vstopil v salon in odpeljal novega Golfa, se je zdelo kot uresničena znanstvena fantastika. Ta trend zdaj počasi, a vztrajno ugaša. Avtomobil je za marsikoga le še reč na štirih kolesih. Nujno zlo, ki prepelje iz točke A v točko B. Med tednom v službo, v nedeljo pa k tašči na prežganko in pečenko.

Sodobni ekološki in trendom naklonjeni puritanci celo prisegajo, da avtomobila sploh ne potrebujejo. Smo pa tudi taki, ki bomo z njimi živeli in o njih fantazirali, dokler izpod zemeljske skorje ne bo brizgnila zadnja kaplja črne nafte. O tem, kaj je racionalno, zgovorno govorijo številke. A vsaj pri avtomobilih je tako, da veliko vlogo odigrajo čustva, navezanost, strah, želje in veselje. Torej tisto, kar je resnično težko ovrednotiti. Avto? Naj bo rabljen ali nov, imejte ga radi.


Delite objavo s prijatelji:
 
 

Nedavne objave: 
  • Porsche Taycan opravil še zadnji veliki preizkus pred razkritjem

    Le še nekaj dni, natančneje dva tedna in en dan nas loči do uradne predstavitve Porscheja Taycan. Prvi električni Porsche v zgodovini znamke se bo sicer, kot smo že poročali, predstavil na v treh državah in na kar treh celinah naenkrat; na Kitajskem, v Nemčiji in pa v Kanadi. A še preden avtomobil […]

  • Primož Roglič svetu pokazal svojo družinico

    Primož Roglič, ki bo oktobra dopolnil 30 let, je junija prvič postal očka. Z izbranko Loro Klinc sta se razveselila dečka Leva. Na fotografiji, ki jo je včeraj objavil na Instagramu, v naročju drži sinčka, ob njem pa stoji tudi nasmejana Lora. Roglič je letošnjo dirko po Franciji spremljal z […]

  • Tim Gajser bo nastopil na ameriškem spektaklu Monster Energy Cup

    Letošnja sezona MXGP se počasi bliža h koncu. Do tja nas namreč ločijo le še tri dirke in pa dirka za pokal narodov, ki bo predvidoma na sporedu konec meseca septembra na Nizozemskem, pri čemer pa je svetovni prvak v elitnem razredu že znan. To je seveda našim Tim Gajser, ki pa se je odločil, […]

  • Nuča Derenda: Sem ponosna ambasadorka za dobro otrok

    Po Arboretumu Volčji Potok se bodo prvo nedeljo v septembru zopet razlegali otroški kriki navdušenja. V čarobnih kotičkih zelene dežele se namreč obeta barvito dogajanje za vso družino, saj bo poskrbljeno za ustvarjalne rokice, športne navdušence, ljubitelje živali, adrenalina in […]

  • Premostite teh 15 psiholoških ovir

    Vse nekoristne ideje, stvari in včasih tudi ljudje, ki so okrog nas, nas lahko vlečejo na dno, krepijo negativno energijo in celo povzročijo duševne motnje. Predse si postavljamo vse preveč psiholoških ovir. Da bi pridobili svobodo, da bi spremenili življenje na bolje, jih je treba premagati, se odpovedati […]

  • Prestolnico terorizirajo pijani golobi

    Sočne hruške, ki jih na severu Dublina ne manjka, so začele počasi padati z dreves in gniti na tleh. Fermentacija iz njih naredi alkohol, česar se še posebej veselijo lokalni golobi, ki vsako leto ob tem času “žurajo” do poznih ur. Prebivalci četrti Marino zato kolege in sosede […]

  • Časovni stroj

    Marsikdo med nami si ta najbolj množično prodajan motocikel predstavlja obtežen z vsemi člani neke azijske družine, kot potujoči kokošnjak oziroma kot kakorkoli drugačen in bizaren transportni nadomestek. Morda je res tako, nekje v tretjem svetu, a Super Cub, ki je na voljo pri nas, je vendarle nekoliko […]