Zgodovina: Datsun – kolesje se je vrnilo v prvoten položaj

Japonska avtomobilska industrija ima zgolj nekaj ‘pravih’ avtomobilskih proizvajalcev, znotraj katerih pa delujejo številne podznamke, s katerimi proizvajalci oskrbujejo posamezne trge. V nekaterih primerih gre za znamke, ki so nastale v okviru znamke same, spet v drugih primerih pa gre za nekoč samostojne znamke, ki pa so sčasoma prešle v last drugih znamk. Takšen primer je tudi Datsun, znamka, ki je nastala v času samih začetkov japonske avtomobilske industrije in je celo starejša od znamke pod katero spada sedaj, znamke Nissan.

Pravzaprav je, kot smo pred časom že ugotavljali pri pregledu zgodovine znamke Nissan, prav Datsun ‘krivec’ za to, da so se pri večji izmed obeh znamk pričeli ukvarjati z izdelavo avtomobilov. A vrnimo se najprej k začetkom Datsuna. Le-ti namreč segajo že več kot stoletje v zgodovino, natančneje v leto 1914. takrat so namreč trije japonski investitorji, Kenjirō Den, Rokurō Aoyama in Meitarō Takeuchi sklenili ustanoviti nov majhen avtomobil z imenom DAT, ki bi ga proizvedlo podjetje Kaishinsha Motorcar Works.

Hiter kot zajec

Ime DAT je nastalo kot zloženka začetnic priimkov vseh treh vlagateljev, poleg tega pa je imelo še eno pozitivno lastnost DAT ali datto, kot bi besedo izgovorili na Japonskem namreč pomeni ‘pobegniti bliskovito kot prestrašen zajec’. Glede na to, da je šlo pri novincu za okreten mestni avtomobil manjših dimenzij je bilo izbrano ime povsem na mestu. Ob tem pa je potrebno omeniti, da je omenjeni avtomobil razvil prav Masujiro Hashimoto, kasneje poleg Yoshisuke Aikawe eden izmed ustanoviteljev Nissana.

Kaishinsha Motorcar Works se je vedno močneje posvečala proizvodnji štirikolesnikov, vendar pa so osebni avtomobili, kakršen je bil mali DAT z dvovaljnim motorjem pod pokrovom predstavljali le manjši delež proizvodnje. Trga za osebne avtomobile na Japonskem takrat enostavno še ni bilo, posledično pa je bila proizvodnja veliko bolj usmerjena v izdelavo tovornih vozil. Vseeno pa je ime DAT pustilo pečat v razvoju znamke in naposled prišlo tudi v njeno ime. To se je zgodilo leta 1925 s preimenovanje družbe DAT Motorcar Company in ostalo del novega imena tudi leto dni kasneje po združitvi z Jitsuyo Jidosha Copmpany, še enim japonskim avtomobilskim proizvajalcem.

Datov sin

DAT se je sčasoma specializiral za proizvodnjo tovornih vozil,, nato pa je leta 1930 sledila sprememba usmeritve. Japonska vlada je namreč odločila, da je avtomobile s prostornino motorja do 0,5 litrov mogoče voziti brez vozniškega dovoljenja, kar je odločilno pripomoglo k popularizaciji avtomobilov v državi in pri samem koritu torej med tistimi, ki so trgu prvi predstavili avtomobile s takšno motorno kapaciteto je bil tudi DAT. Ta je serijo svojih malih avtomobilov poimenoval z novim imenom, DAT-ov sin ali Datsun, pri čemer so apelirali na originalni avtomobil iz leta 1914.

Prav vizija proizvodnje majhnih in ekonomičnih avtomobilov pa je bila tista, ki je najbolj prepričala Yoshisuka Aikawo, ustanovitelja koncerna Nissan da se je leta 1933 odločil za nakup Datsuna. Prvi modeli po prevzemu so sicer sledili zgledu Fordov in Austinovega modela Seven, enak princip dela pa je ostal tudi po drugi svetovni vojni, kjer je Nissan, s tem pa tudi Datsun utrpel velikansko škodo s strani zavezniških vojaških sil. Prav Britanci in Američani so bili sicer tudi tisti, ki so koncernu priskočili na pomoč po koncu vojne in leta 1947 znamki postavili nazaj na noge, še nadaljnjih osem let pa je minilo, preden je Datsun tudi dokončno pričel izdelovati lastne avtomobile.

Širitev v ZDA

Čeprav popolnoma podrejena Nissanu pa je znamka Datsun vseeno pričela dobivati svojo identiteto, še posebej po tem, ko se je pričela širitev v ZDA. Ime Nissan je namreč ostalo bolj kot ne rezervirano za tovorna vozila, vsi avtomobili, plod lastnega razvoja pa so dobili ime Datsun. Z njimi so v ZDA ciljali predvsem na ljudi v zrelih letih, ki so želeli cenovno dostopne avtomobile, ki bi jim služili kot drugo vozilo pri hiši. Pri Nissanu so se za takšno marketinško potezo odločili predvsem za to, ker je bilo matično ime preveč povezano z vojaško industrijo in posledično z nedavno vojno. Znamka je sicer precejšen ugled uživala tudi v Evropi, še posebno v Veliki Britaniji.

Manjšim modelom s katerimi je Datsun prodiral v tujino so sledili vedno večji, sprva limuzine, kasneje pa tudi kultni športniki, poznani pod imenom Fairlady oziroma pod črko Z. Še posebno velik uspeh je doživel model 240Z, ki je v treh izvedbah (240Z, 260Z in 280Z) na trgu oziroma v proizvodnji vztrajal kar celo desetletje, od leta 1968 pa vse do leta 1978.

Nenaden konec

Kljub temu, da je ime Datsun v tujini naletelo na pozitiven odziv, pa so v matičnem podjetju do njega gojili vedno manj spoštovanja in tako je bila leta 1981 sprejeta odločitev, da ga postopoma umaknejo iz uporabe, vse obstoječe in prihajajoče modele pa začno tržiti pod imenom Nissan. Postopek ukinjanja znamke se je pričel leta 192 in trajal vse do leta 1984.

A Datsun vseeno ni odšel v pozabo. Po obuditvi imena na prelomu tisočletja, ko so z njim poimenovali Nissanov dostavnik D22 je matična znamka slavno ime dokončno obudila 15 julija 2013. Prisotna na trgih v Indiji, Rusiji, Indoneziji in Južni Afriki tako danes znamka Datsun kupcem ponuja manjše in cenovno dostopne avtomobile, s čimer pa se je tako rekoč vrnila k svojim koreninam.


Delite objavo s prijatelji:
 
 

Nedavne objave: 
  • NAJVEČJI 90/00s ŽUR V TEM DELU EVROPE – V STOŽICAH

    Scooter live!, Jan Plestenjak, Miran Rudan, Colonia, Karma, 4Fun, Anja Rupel, Flirrt, Kingston, Mambo Kings, Dadi Daz in originalna ekipa DeeJay Time – 30. 10. 2019 V času, ko se svetovna pop, modna, oblikovalska in filmska industrija množično vračajo v 90. leta in ko so številni glasbeniki iz tistega časa […]

  • BMW ne bo razvil nove generacije modela i3

    BMW i3 je kljub svoji starosti – na trgu je namreč že šest let – še vedno eden izmed najbolj priljubljenih električnih avtomobilov v Evropi. Nenazadnje je še v aprilu zasedal tretje mesto na lestvici najbolje prodajanih tovrstnih avtomobilov v Evropi, k čemur je brez dvoma pripomogla tudi lanska […]

  • Ducati Monster 1200 S ‘Black on black’

    Poleg tega, da bo Ducati 1200 S ‘black on black’ obarvan v kombinacijo svetlečih in matiranih črnih odtenkov, bo tehnično ostal enak kot sicer standardni v rdečo obarvan Monster 1200 S. To pomeni, da bo najnovejša različica motorja Testastretta 11° še naprej razvijala 147 ‘konjev’ […]

  • V New Yorku bosta dovoljena le še dva okusa elektronskih cigaret

    “Kajenje elektronskih cigaret je nevarno. Pika,” je dejal Cuomo in dodal, da zaradi te razvade, znane tudi kot vejpanje, mladi že zelo zgodaj postanejo odvisni od nikotina. Še posebej je bil kritičen do okusov, kot sta sladkorna pena in žvečilni gumi, saj po njegovem učinkovito ciljata na mlade kadilce. […]

  • “Razočarana gospodinja” Felicity Huffman za 14 dni v zapor

    Gre za testiranje, imenovano SAT (Scholastic Aptitude Test), ki je pravzaprav sprejemni izpit za kolidže v ZDA. No, bivanje v zaporu za Felicity zagotovo ne bo tako, kot smo ga vajeni iz ameriških filmov, saj bo kazen prestajala v inštituciji, ki jo je Forbes razglasil za enega od desetih najčistejših zaporov v ZDA. […]

  • Vozili smo: Ford GT/Focus ST – Hvala, Enzo Ferrari

    Za popolno razumevanje njegovega bistva se je treba vrniti krepko nazaj v zgodovino, saj avto ni povezan zgolj s klasično avtomobilsko zgodovino, ampak tudi, ali pa celo predvsem, z dirkaško. Naredili so ga daljnega leta 1963, pri čemer so prvo različico izdelali v Angliji, vse naslednje pa nato v Ameriki. Z modelom GT40 (kot […]

  • Thich Nhat Hanh: Z budizmom skladni napotki, kako doseči pravo ljubezen

    Hanhov prijazen in nežen glas je varljiv, kajti prekriva ostrino misli. Hanh namreč govori brez izmikanja, ne hodi kot maček okrog vrele kaše in z bistrim razumom umirjeno opozarja na bremena novodobnega kapitalizma, ki uničuje socialne vezi ter ljudi vse bolj oddaljuje in tišči v stisko. Včasih se zdi, […]