Zgodovina: Wartburg – oče in sin BMW-ja

Pri tem za glavnega predstavnika avtomobilske industrije Vzhodne Nemčije in takratnega režima tako v dobrem, kot v slabem štejemo Trabanta, ki pa seveda ni bil edini predstavnik vzhodnonemške avtomobilske industrije. Nikakor namreč ne smemo pozabiti na znamko, ki je ime dobila po hribu v bližini nemškega mesta Eisenach, to je hrib Wartburg. A avtomobilska znamka, o kateri bomo tokrat govorili se je tako imenovala le krajši čas obstoja.

Fahrzeugfabrik Eisenach je prvotno ime znamke Wartburg, katero je že leta 1896 ustanovil nemški izumitelj, poslovnež in industrijalec Heinrich Ehrhardt. Zanimivo pri tem je, da se je na samem začetku pričel ukrvarjti s proizvodnjo koles in pištol, nato pa se po vsega dveh letih na omenjenih področjih  – tako kot številni takratni tovarnarji – na samem začetku avtomobilizma preusmeril v proizvodnjo osebnih vozil.

Licenca ki ustvari ime

Zapisali smo, da je ime Wartburg (palača na omenjenem hribu velja za eno najlepših romanskih zgradb v Nemčiji, našla pa je tudi svoj prostor v znaku znamke) kot avtomobilska znamka obstajal le kratek čas. Vseeno pa se ime znamke v avtomobilizmu pojavi že zelo zgodaj, natančneje leta 1899. Wartburgwagen je bilo namreč ime čisto prvega avtomobila Fahrzeugfabrik Eisenach, ki je luč sveta uzrl leta 1899. Šlo je seveda za preprost avtomobil z dvovaljnim bencinskim motorjem, dvema sedeževa, parom žarometov in pa za tisti čas povsem spodobno najvišjo hitrosto 50 kilometrov na uro. Vseeno pa ni šlo za avtomobil, ki bi ga podjetje razvilo samo temveč za licenčno izdelano vozilo francoske znamke Decauville.

Wartburgwagen pa je bil edini avtomobil, ki je nastal pod vodstvom družine Ehrhardt. Le ta se je namreč iz podjetja leta 1903 umaknila zaradi finančnih težav, ki jih je sprožila prekinitev licence za izdelavo francoskih vozil. Novo vodstvo pa je vseeno uspelo obdržati podjetje nad gladino. In ne le to, nastalo je tudi novo ime ter serija vozil, znanih pod imenom Dixi, osnovanih pa na modelu Austin Seven. Gre namreč za blagovno znamko vozil, ki jo je dobri dve desetletji kasneje po finančnih težavah, nastalih zaradi reparacije po prvi svetovni vojni skupaj s celotno tovarno iz rok vmesnega lastnika, podjetja Gothaer Waggonfabrik odkupil BMW.

Eisenach, ne München

Eisenach je tako hkrati rojstni kraj še ene avtomobilske znamke in to je BMW. Leta 1928, ko je omenjena znamka odkupila lokalno podjetje je namreč s tem, ko so pod okrilje postavili tudi znamko Dixi tam pričela z izdelovanjem svojih avtomobilov in motociklov. Ime Dixi je bilo sicer že kmalu opuščeno, namesto tega je BMW pričel za svoje avtomobile uporabljati številske oznake.

Proizvodnja avtomobilov znamke BMW je v Eisenachu trajala vse do leta 1942. Takrat je namreč proizvodnjo ustavila druga svetovna vojna, po koncu le te pa je mesto padlo v roke Sovjetske zveze in nastopili so drugi časi. Še nekaj let po vojni so namreč novi lastniki podjetja z nemškim imenom Sowjetische AG Maschinenbau Awtowelo, Werk BMW Eisenach proizvajali vozila znamke BMW, medtem ko je podjetje iz Munchna čakalo zvezanih rok. Takšna je bila situacija vse do leta 1952, ko je bilo pravnih zapletov konec; BMW je proizvodnjo osebnih vozil zagnal v bavarski prestolnici, obstoječa tovarna pa je dobila novo ime EMW ali Eisenacher Motorenwerk.

Prva prototipna vozila in motorji, nastali pod novim vodstvom (podjetje je v celoti prešlo v državno last) so bila narejena na osnovi znamke DKW, tako pa je ostalo tudi po letu 1956, ko sta na cesto zapeljala prva avtomobila z imenom Wartburg, Type 311 in 312. Ime Wartburg je bilo tako ponovno obujeno, že prva modela pa sta prejela zaščitni znak vseh naslednikov: dvotaktni bencinski motor. Oba avtomobila sta postala ljubljenca režima in tako v nekaj letih iz proizvodnje izrinila vse preostale večje ter dražje modele. Komunistični sistem je namreč prevzel idejo, da so lahko avtomobili in motocikli lahko zgolj dvotaktni.

Vzpon in padec

Idejo dvotaktnega motorja je kasneje prevzel njun naslednik, Type 353. Avtomobil je bil oblikovan povsem na novo z veliko bolj ostrimi linijami in čeravno dvotaktnim, vseeno nekoliko večjim motorjem. Zasnova vozila je bila sodobna, čeravno na prvi pogled takšnega vtisa ni bilo, pa je bila sodobna tudi proizvodnja avtomobila. Večino sestavnih komponent so namreč pri Wartburgu sestavili znotraj lastne tovarne na relativno sodobnih napravah – le redke izmed njih so bile tu prisotne še v času BMW-ja.

Type 353 je na trg zapeljal leta 1966, na voljo pa je bil v treh karoserijskih izvedbah – kot limuzina, karavan in dostavnik – ter tremi motorji z močjo od 50 do 57 ‘konjev’ (37-43 kilovati). Žal pa je bil to tudi zadnji avtomobil znamke. Če je bil ob prihodu na trg še relativno sodoben avtomobil (po zaslugi maloserijskega športnika Melkus RS 1000, kateremu je dal tudi osnovo) pa je Type 353 hitro postal zastarel in neučinkovit avtomobil. Sledil je njegov zaton, s tem pa tudi konec znamke. Rešilna bilka se je podobno kot pri Trabantu pojavila leta 1988 v obliki1,3-litrskega motorja, ki ga je Volkswagen sicer že vgrajeval v Golfa druge generacije, a prave rešitve ni bilo.

Podobno kot pri Trabantu se je konec Wartburga zgodil leta 1991 po združitvi obeh Nemčij. Po zaslugi zahodnonemških avtomobilskih znamk in njihovih naprednih avtomobilov prihodnosti za Wartburg enostavno ni bilo več. Proizvodni prostori so tako prešli v roke znamke Opel, Wartburg pa je ostal le še bled spomin na nekdanje čase.


Delite objavo s prijatelji:
 
 

Nedavne objave:

  • Chevrolet Corvette za 21. stoletje je tu

    Chevrolet Corvette je od nekdaj veljal za nekakšno ameriško inkarnacijo ali bolje rečeno konkurenco italijanskemu Ferraririju. Ali je dejansko dosegal standarde italijanske znamke je seveda stvar neskončnih pogovorov že več kot pol stoletja, a že samo to, da je avtomobil preživel sedem generacij potrjuje to, da […]

  • Pred svetovnim dnevom hepatitisa akcija brezplačnega anonimnega testiranja na hepatitis C

    Pred svetovnim dnevom hepatitisa, 28. julijem, na Kliniki za infekcijske bolezni in vročinska stanja UKC Ljubljana organizirajo brezplačna, anonimna testiranja na okužbo z virusom hepatitisa C brez napotnice. Potekala bodo od 22. do 24. julija med 14. do 18. uro. Ta bolezen je po njihovih navedbah popolnoma ozdravljiva, če jo odkrijemo […]

  • Nepričakovano vabilo: Korejski politik častil slovenske plavalce z večerjo

    Ponedeljkovo popoldne so plavalci izkoristili za obisk mestne tržnice, kjer jih je ogovoril eden od domačinov. Hitro se je izkazalo, da gre za lokalnega politika, ki je bil pred časom v Sloveniji in tako navdušen nad Postojnsko jamo in drugimi lepotami državice na južni strani Alp, da je plavalce povabil na kratek izlet v […]

  • Pri sosedih pobegnil nevarni slovenski zapornik M49

    Medveda, znanega pod oznako M49, so gozdni čuvaji ujeli v nedeljo. Že 24 ur kasneje pa je pobegnil iz ograde, ki je bila zavarovana s štirimi ograjami, med njimi eno pod visoko električno napetostjo. Vse štiri je uspešno preplezal. “Česa takšnega si nismo mogli zamisliti, a temu medvedu je uspelo,” […]

  • ”To je trenutek, o katerem sem sanjal, odkar sem bil deček …”

    Mladenič, ki je čez noč obnorel srca Slovenk s svojimi uspešnicami Istrijanko ružo moja, Sedam noći in uspešnimi dueti z vrhunskimi tujimi glasbeniki, med katerimi so Jole, Marko Škugor, Lidija Bačić in drugi, si že nekaj časa podreja največje odre po Sloveniji, polni šotore in […]