Zgodovina: Wartburg – oče in sin BMW-ja

Pri tem za glavnega predstavnika avtomobilske industrije Vzhodne Nemčije in takratnega režima tako v dobrem, kot v slabem štejemo Trabanta, ki pa seveda ni bil edini predstavnik vzhodnonemške avtomobilske industrije. Nikakor namreč ne smemo pozabiti na znamko, ki je ime dobila po hribu v bližini nemškega mesta Eisenach, to je hrib Wartburg. A avtomobilska znamka, o kateri bomo tokrat govorili se je tako imenovala le krajši čas obstoja.

Fahrzeugfabrik Eisenach je prvotno ime znamke Wartburg, katero je že leta 1896 ustanovil nemški izumitelj, poslovnež in industrijalec Heinrich Ehrhardt. Zanimivo pri tem je, da se je na samem začetku pričel ukrvarjti s proizvodnjo koles in pištol, nato pa se po vsega dveh letih na omenjenih področjih  – tako kot številni takratni tovarnarji – na samem začetku avtomobilizma preusmeril v proizvodnjo osebnih vozil.

Licenca ki ustvari ime

Zapisali smo, da je ime Wartburg (palača na omenjenem hribu velja za eno najlepših romanskih zgradb v Nemčiji, našla pa je tudi svoj prostor v znaku znamke) kot avtomobilska znamka obstajal le kratek čas. Vseeno pa se ime znamke v avtomobilizmu pojavi že zelo zgodaj, natančneje leta 1899. Wartburgwagen je bilo namreč ime čisto prvega avtomobila Fahrzeugfabrik Eisenach, ki je luč sveta uzrl leta 1899. Šlo je seveda za preprost avtomobil z dvovaljnim bencinskim motorjem, dvema sedeževa, parom žarometov in pa za tisti čas povsem spodobno najvišjo hitrosto 50 kilometrov na uro. Vseeno pa ni šlo za avtomobil, ki bi ga podjetje razvilo samo temveč za licenčno izdelano vozilo francoske znamke Decauville.

Wartburgwagen pa je bil edini avtomobil, ki je nastal pod vodstvom družine Ehrhardt. Le ta se je namreč iz podjetja leta 1903 umaknila zaradi finančnih težav, ki jih je sprožila prekinitev licence za izdelavo francoskih vozil. Novo vodstvo pa je vseeno uspelo obdržati podjetje nad gladino. In ne le to, nastalo je tudi novo ime ter serija vozil, znanih pod imenom Dixi, osnovanih pa na modelu Austin Seven. Gre namreč za blagovno znamko vozil, ki jo je dobri dve desetletji kasneje po finančnih težavah, nastalih zaradi reparacije po prvi svetovni vojni skupaj s celotno tovarno iz rok vmesnega lastnika, podjetja Gothaer Waggonfabrik odkupil BMW.

Eisenach, ne München

Eisenach je tako hkrati rojstni kraj še ene avtomobilske znamke in to je BMW. Leta 1928, ko je omenjena znamka odkupila lokalno podjetje je namreč s tem, ko so pod okrilje postavili tudi znamko Dixi tam pričela z izdelovanjem svojih avtomobilov in motociklov. Ime Dixi je bilo sicer že kmalu opuščeno, namesto tega je BMW pričel za svoje avtomobile uporabljati številske oznake.

Proizvodnja avtomobilov znamke BMW je v Eisenachu trajala vse do leta 1942. Takrat je namreč proizvodnjo ustavila druga svetovna vojna, po koncu le te pa je mesto padlo v roke Sovjetske zveze in nastopili so drugi časi. Še nekaj let po vojni so namreč novi lastniki podjetja z nemškim imenom Sowjetische AG Maschinenbau Awtowelo, Werk BMW Eisenach proizvajali vozila znamke BMW, medtem ko je podjetje iz Munchna čakalo zvezanih rok. Takšna je bila situacija vse do leta 1952, ko je bilo pravnih zapletov konec; BMW je proizvodnjo osebnih vozil zagnal v bavarski prestolnici, obstoječa tovarna pa je dobila novo ime EMW ali Eisenacher Motorenwerk.

Prva prototipna vozila in motorji, nastali pod novim vodstvom (podjetje je v celoti prešlo v državno last) so bila narejena na osnovi znamke DKW, tako pa je ostalo tudi po letu 1956, ko sta na cesto zapeljala prva avtomobila z imenom Wartburg, Type 311 in 312. Ime Wartburg je bilo tako ponovno obujeno, že prva modela pa sta prejela zaščitni znak vseh naslednikov: dvotaktni bencinski motor. Oba avtomobila sta postala ljubljenca režima in tako v nekaj letih iz proizvodnje izrinila vse preostale večje ter dražje modele. Komunistični sistem je namreč prevzel idejo, da so lahko avtomobili in motocikli lahko zgolj dvotaktni.

Vzpon in padec

Idejo dvotaktnega motorja je kasneje prevzel njun naslednik, Type 353. Avtomobil je bil oblikovan povsem na novo z veliko bolj ostrimi linijami in čeravno dvotaktnim, vseeno nekoliko večjim motorjem. Zasnova vozila je bila sodobna, čeravno na prvi pogled takšnega vtisa ni bilo, pa je bila sodobna tudi proizvodnja avtomobila. Večino sestavnih komponent so namreč pri Wartburgu sestavili znotraj lastne tovarne na relativno sodobnih napravah – le redke izmed njih so bile tu prisotne še v času BMW-ja.

Type 353 je na trg zapeljal leta 1966, na voljo pa je bil v treh karoserijskih izvedbah – kot limuzina, karavan in dostavnik – ter tremi motorji z močjo od 50 do 57 ‘konjev’ (37-43 kilovati). Žal pa je bil to tudi zadnji avtomobil znamke. Če je bil ob prihodu na trg še relativno sodoben avtomobil (po zaslugi maloserijskega športnika Melkus RS 1000, kateremu je dal tudi osnovo) pa je Type 353 hitro postal zastarel in neučinkovit avtomobil. Sledil je njegov zaton, s tem pa tudi konec znamke. Rešilna bilka se je podobno kot pri Trabantu pojavila leta 1988 v obliki1,3-litrskega motorja, ki ga je Volkswagen sicer že vgrajeval v Golfa druge generacije, a prave rešitve ni bilo.

Podobno kot pri Trabantu se je konec Wartburga zgodil leta 1991 po združitvi obeh Nemčij. Po zaslugi zahodnonemških avtomobilskih znamk in njihovih naprednih avtomobilov prihodnosti za Wartburg enostavno ni bilo več. Proizvodni prostori so tako prešli v roke znamke Opel, Wartburg pa je ostal le še bled spomin na nekdanje čase.


Delite objavo s prijatelji:
 
 

Nedavne objave: 
  • Tajči: Kot najstnica sem bila spolno zlorabljena

    Tajči, ki je poklic pevke zamenjala za poklic motivatorke, je lansko leto začela s programom letovanja “Retreat&Sea Cruise”. Na jahti MS Paradise udeleženci in udeleženke programa skupaj z hrvaško pevko meditirajo. Cena udeležbe ? 17.000 kun (2299 evrov). Na svoji spletni strani pa je poleg programa […]

  • Odprta kuhna na zadnji turneji pred zaključkom sezone

    Priljubljena kulinarična tržnica Odprta kuhna se je po poletnem premoru te dni ponovno odpravila na potepanja po Sloveniji. Do sredine oktobra jo tako čakajo gostovanja v kar petih slovenskih mestih, prvo že to soboto, 21. septembra, v Novem mestu. Med gostovanji bo vsak sončni petek vse do 25. oktobra navduševala […]

  • Kendall Jenner z novo barvo las – ni več temnolaska, temveč …

    Ob tem marsikdo poskrbi za presenečenje – in tokrat je to naredila Kendall Jenner. No, pri pripadnici klana Kardashian – Jenner bi že težko govorili o presenečenjih, saj skupaj s svojimi sestrami velja za pravo trendsetterico. Kendall se je na modni brvi namreč pojavila z novo barvo las, ki ji strokovnjaki […]

  • Alex Volasko kot Verka Serduchka

    Inženir multimedijske produkcije nam je pred šovom zaupal, da se skozi oddaje veseli predvsem novih prijateljev in odlične zabave, saj se že od nekdaj rad ukvarja z imitacijami. Kako uspešen bo, bomo lahko videli že v prvi oddaji, ko se bo prelevil v ukrajinsko evrovizijsko predstavnico Verko Serduchko. In kaj mu […]

  • FOTO: Heather Locklear se prepušča božjim rokam

    Ameriška igralka Heather Locklear (58) že vrsto let bije bitko z odvisnostjo. Trenutno je spet v eni od tistih epizod, ki se odvijajo v zdravljenju odvisnosti namenjenim inštitucijam. Tako je na ogledalo zapisala molitev in jo delila na družabnih omrežjih. Zato gre sklepati, da se v tokratnem poskusa […]

  • Naomi Campbell ozavešča: Na modni dogodek prišla v okrvavljeni obleki

    Naomi je hotela na ta način opozoriti na zelo perečo težavo, na naraščanje nasilja v Londonu. Ko je bila še majhna, je tudi sama doživela podobno tragedijo v družini, saj je nekdo zabodel njenega strica, ki je umrl za posledicami tega dejanja. Čeprav so se po modni brvi sprehodile znane manekenke, […]

  • Eva Boto pred pričetkom šova ZOISG: Želim videti, koliko lahko grem iz svoje cone udobja

    Tik pred pričetkom odmevnega šova nam je glasbenica zaupala, da med svoje največje uspehe na glasbenem področju šteje prav zmago na Emi 2012. “Takrat so se uresničile moje otroške sanje. Še leto pred tem sem ob gledanju finalnega dela oz. nastopa Maje Keuc rekla mami, da bom naslednje leto jaz […]