Zgodovina: Wartburg – oče in sin BMW-ja

Pri tem za glavnega predstavnika avtomobilske industrije Vzhodne Nemčije in takratnega režima tako v dobrem, kot v slabem štejemo Trabanta, ki pa seveda ni bil edini predstavnik vzhodnonemške avtomobilske industrije. Nikakor namreč ne smemo pozabiti na znamko, ki je ime dobila po hribu v bližini nemškega mesta Eisenach, to je hrib Wartburg. A avtomobilska znamka, o kateri bomo tokrat govorili se je tako imenovala le krajši čas obstoja.

Fahrzeugfabrik Eisenach je prvotno ime znamke Wartburg, katero je že leta 1896 ustanovil nemški izumitelj, poslovnež in industrijalec Heinrich Ehrhardt. Zanimivo pri tem je, da se je na samem začetku pričel ukrvarjti s proizvodnjo koles in pištol, nato pa se po vsega dveh letih na omenjenih področjih  – tako kot številni takratni tovarnarji – na samem začetku avtomobilizma preusmeril v proizvodnjo osebnih vozil.

Licenca ki ustvari ime

Zapisali smo, da je ime Wartburg (palača na omenjenem hribu velja za eno najlepših romanskih zgradb v Nemčiji, našla pa je tudi svoj prostor v znaku znamke) kot avtomobilska znamka obstajal le kratek čas. Vseeno pa se ime znamke v avtomobilizmu pojavi že zelo zgodaj, natančneje leta 1899. Wartburgwagen je bilo namreč ime čisto prvega avtomobila Fahrzeugfabrik Eisenach, ki je luč sveta uzrl leta 1899. Šlo je seveda za preprost avtomobil z dvovaljnim bencinskim motorjem, dvema sedeževa, parom žarometov in pa za tisti čas povsem spodobno najvišjo hitrosto 50 kilometrov na uro. Vseeno pa ni šlo za avtomobil, ki bi ga podjetje razvilo samo temveč za licenčno izdelano vozilo francoske znamke Decauville.

Wartburgwagen pa je bil edini avtomobil, ki je nastal pod vodstvom družine Ehrhardt. Le ta se je namreč iz podjetja leta 1903 umaknila zaradi finančnih težav, ki jih je sprožila prekinitev licence za izdelavo francoskih vozil. Novo vodstvo pa je vseeno uspelo obdržati podjetje nad gladino. In ne le to, nastalo je tudi novo ime ter serija vozil, znanih pod imenom Dixi, osnovanih pa na modelu Austin Seven. Gre namreč za blagovno znamko vozil, ki jo je dobri dve desetletji kasneje po finančnih težavah, nastalih zaradi reparacije po prvi svetovni vojni skupaj s celotno tovarno iz rok vmesnega lastnika, podjetja Gothaer Waggonfabrik odkupil BMW.

Eisenach, ne München

Eisenach je tako hkrati rojstni kraj še ene avtomobilske znamke in to je BMW. Leta 1928, ko je omenjena znamka odkupila lokalno podjetje je namreč s tem, ko so pod okrilje postavili tudi znamko Dixi tam pričela z izdelovanjem svojih avtomobilov in motociklov. Ime Dixi je bilo sicer že kmalu opuščeno, namesto tega je BMW pričel za svoje avtomobile uporabljati številske oznake.

Proizvodnja avtomobilov znamke BMW je v Eisenachu trajala vse do leta 1942. Takrat je namreč proizvodnjo ustavila druga svetovna vojna, po koncu le te pa je mesto padlo v roke Sovjetske zveze in nastopili so drugi časi. Še nekaj let po vojni so namreč novi lastniki podjetja z nemškim imenom Sowjetische AG Maschinenbau Awtowelo, Werk BMW Eisenach proizvajali vozila znamke BMW, medtem ko je podjetje iz Munchna čakalo zvezanih rok. Takšna je bila situacija vse do leta 1952, ko je bilo pravnih zapletov konec; BMW je proizvodnjo osebnih vozil zagnal v bavarski prestolnici, obstoječa tovarna pa je dobila novo ime EMW ali Eisenacher Motorenwerk.

Prva prototipna vozila in motorji, nastali pod novim vodstvom (podjetje je v celoti prešlo v državno last) so bila narejena na osnovi znamke DKW, tako pa je ostalo tudi po letu 1956, ko sta na cesto zapeljala prva avtomobila z imenom Wartburg, Type 311 in 312. Ime Wartburg je bilo tako ponovno obujeno, že prva modela pa sta prejela zaščitni znak vseh naslednikov: dvotaktni bencinski motor. Oba avtomobila sta postala ljubljenca režima in tako v nekaj letih iz proizvodnje izrinila vse preostale večje ter dražje modele. Komunistični sistem je namreč prevzel idejo, da so lahko avtomobili in motocikli lahko zgolj dvotaktni.

Vzpon in padec

Idejo dvotaktnega motorja je kasneje prevzel njun naslednik, Type 353. Avtomobil je bil oblikovan povsem na novo z veliko bolj ostrimi linijami in čeravno dvotaktnim, vseeno nekoliko večjim motorjem. Zasnova vozila je bila sodobna, čeravno na prvi pogled takšnega vtisa ni bilo, pa je bila sodobna tudi proizvodnja avtomobila. Večino sestavnih komponent so namreč pri Wartburgu sestavili znotraj lastne tovarne na relativno sodobnih napravah – le redke izmed njih so bile tu prisotne še v času BMW-ja.

Type 353 je na trg zapeljal leta 1966, na voljo pa je bil v treh karoserijskih izvedbah – kot limuzina, karavan in dostavnik – ter tremi motorji z močjo od 50 do 57 ‘konjev’ (37-43 kilovati). Žal pa je bil to tudi zadnji avtomobil znamke. Če je bil ob prihodu na trg še relativno sodoben avtomobil (po zaslugi maloserijskega športnika Melkus RS 1000, kateremu je dal tudi osnovo) pa je Type 353 hitro postal zastarel in neučinkovit avtomobil. Sledil je njegov zaton, s tem pa tudi konec znamke. Rešilna bilka se je podobno kot pri Trabantu pojavila leta 1988 v obliki1,3-litrskega motorja, ki ga je Volkswagen sicer že vgrajeval v Golfa druge generacije, a prave rešitve ni bilo.

Podobno kot pri Trabantu se je konec Wartburga zgodil leta 1991 po združitvi obeh Nemčij. Po zaslugi zahodnonemških avtomobilskih znamk in njihovih naprednih avtomobilov prihodnosti za Wartburg enostavno ni bilo več. Proizvodni prostori so tako prešli v roke znamke Opel, Wartburg pa je ostal le še bled spomin na nekdanje čase.


Slovenia Shop potovanje potujte vedno z nami

 
Več drugih ponudb najdete TUKAJ !
 

Nedavne objave:

  • George R. R. Martin o spornem koncu serije Igre prestolov: bo njegov konec isti ?

    Medtem ko je že skoraj milijon in pol oboževalcev Igre prestolov podpisalo peticijo za ponovno snemanje zadnje sezone te televizijske serije, je George R. R. Martin namignil, da bo njegova knjižna saga najverjetneje imela drugačen konec. Foto: IMDb Mnogi oboževalci menijo, da sta imela glavna pisca televizijske serije David Benioff […]

  • Beta predstavila drugo generacijo motociklov Minicross-e

    Že na videz se opazi, da je tudi Minicross-e tako kot vse Bete namenjen terenski vožnji, a so njegov pravi dom motokrosistične steze. Gre za drugo generacijo tovrstnega modela, ki je skozi leta doživel nemalo sprememb. Ena izmed njih je zagotovo trinajst voltna litijeva baterija, ki naj bi brez vmesnega polnjenja omogočala […]

  • »Slovence naša glasba spominja na počitnice«

    »Klapa Rišpet je začela peti pred sedmimi leti in lahko rečem, da smo v tem času zelo uspeli,« je povedal član sedemčlanske zasedbe Klapa Rišpet, ki velja za trenutno eno najbolj zaželenih in najboljših dalmatinskih klap. »V Sloveniji smo vedno zelo lepo sprejeti in tu je eno naših […]

  • POP TV poroča o sumu spolne zlorabe v enem od vrtcev

    Združenje je na tožilstvo vložilo kazensko ovadbo, vodstvo vrtca pa kar dva tedna od tedaj, ko je bilo seznanjeno s sumom spolne zlorabe, ni ukrepalo. Kasneje so v vrtcu vendarle vložili prijavo na policijo in vzgojitelja premestili v drugo skupino, še vedno pa se je srečaval z deklico in ostal v stiku z otroki. Podobno […]

  • Milan Eržen zaradi dopinških povezav pod lupo UCI-ja

    Milan Eržen (desno) je izvršni direktor Bahraina Meride. Foto: www.alesfevzer.com UCI je potrdil, da od leta 2015 skrbno spremlja aktivnosti več Slovencev, med njimi kolesarjev, osebja in vodstva, ki bi naj bi vpleteni v več različnih preiskav, tudi med tiste, ki so se začele pred afero Aderlass, ki je vzplamtela med […]


Slovenia Shop potovanje
 
Več informacij dobite TUKAJ !